رندر فرآیند تبدیل مدل های دو بعدی و سه بعدی به تصاویر و انیمیشن است. اگر میخواهید رایانهای تهیه کنید که بهترین عملکرد را برای ارائه طرحها و/یا انیمیشنها با کمترین قیمت به شما ارائه دهد، پس به مقاله درستی رسیدهاید!
با ساختن یک رایانه شخصی برای خود، می توانید اطمینان حاصل کنید که برای نیازهای شما با کمترین ضایعات ممکن ساخته شده است. ابتدا، توضیح خواهیم داد که کدام مؤلفهها برای کار خلاقانه مهمتر هستند و چگونه میتوانید بیشترین بهره را از ایستگاه کاری جدید خود ببرید.
انتخاب سخت افزار کامپیوتر برای رندر
-
CPU
یک زمانی، این بخش از کامپیوتر به عنوان مهمترین عنصر محسوب میشد، به گونهای که توصیه میشد تمام تلاش و منابع ممکن را برای جلب و پشتیبانی از قدرتمندترین پردازنده مرکزی (CPU) که بودجه شما امکان داده میشود، به کار گیرید.
اما رندر CPU دیگر تنها بازی در شهر نیست و می توان تمرکز را تا حدودی به نفع کارت گرافیک تغییر داد. با این حال، CPU هنوز حیاتی است. CPU برای هر کاری که در رایانه انجام می دهید استفاده می شود، بنابراین یک CPU سریعتر همیشه حداقل کمی بهتر خواهد بود.
رندر CPU می تواند از بسیاری از هسته های CPU استفاده کند. برای سالها، پردازندههای اینتل معمولاً بهترین عملکرد تک رشتهای را ارائه میکردند، در حالی که پردازندههای AMD معمولاً بهترین عملکرد چند رشتهای را ارائه میکردند. امروزه، هر دو شرکت گزینههای تراشهای عالی برای رندر بیلدها در هر دو دسته دارند، و احتمالاً توصیههای بخش بالا را بهصورت دورهای در طول هر سال بهعنوان انتشار قطعات جدید، بین اینتل و AMD در نوسان میبینید.
اگر از CPU متفاوتی نسبت به آنچه در ساختهای ما توصیه میکنیم استفاده میکنید، مطمئن شوید که مادربرد، رم و خنککننده CPU سازگار تهیه میکنید.
-
کارت گرافیک
برای رندر، بر خلاف بسیاری از کارهای طراحی گرافیکی دیگر، قدرت کارت گرافیک شما برای سرعتی که می توانید کار خود را کامل کنید، مهم است. رندر GPU (در صورت موجود بودن) بسیار سریعتر است – در برخی موارد، بیش از ده برابر سریعتر. شما احتمالاً یک کارت گرافیک NVIDIA می خواهید. در اینجا دلیل آن است:
CUDA در حال حاضر بین دو نوع توسعه یافته رندر GPU موجود (OpenCL با پشتیبانی AMD و CUDA اختصاصی NVIDIA) عملکرد بهتری ارائه می دهد. و در حالی که OpenCL با هر کارت گرافیکی (حداقل تا حدی) سازگار است، CUDA فقط با کارت های NVIDIA در دسترس است.
برای نقل قول از مقاله GPU Rendering Magazine در مورد OpenCL و CUDA: “به عنوان یک قانون ساده، اگر برنامه شما از CUDA پشتیبانی می کند، یک کارت NVIDIA بگیرید، حتی اگر از OpenCL نیز پشتیبانی می کند” و “اگر برنامه هایی که استفاده می کنید، پشتیبانی خود را بین CUDA تقسیم کنند. و OpenCL توصیه می کنیم از کارت NVIDIA اخیر استفاده کنید. امیدواریم OpenCL AMD در آینده پشتیبانی گستردهتری داشته باشد و عملکرد بهتری داشته باشد، اما در حال حاضر NVIDIA گزینه بهتری است.
-
رم
RAM یکی از بزرگترین دغدغه های شما نخواهد بود. سیستم های مصرف کننده مدرن همگی از رم DDR4 استفاده می کنند. سیستمهای پایینتر در اینجا از رم دو کاناله استفاده میکنند، در حالی که سیستمهای انتهایی بالاتر از چهار کانال استفاده میکنند. پیکربندی دو کاناله عملکرد کمی بهتر از یک استیک ارائه می دهد و کانال چهارگانه کمی بهتر از کانال دوگانه است.
فقط مطمئن شوید که حداقل 8 گیگابایت دارید، زیرا فرآیند پیشنمایش که پنجره دید برخی از برنامههای طراحی سه بعدی مانند Cinema 4D را تشکیل میدهد، میتواند کمی تشنه رم باشد. اگر متوجه شدید که به رم بیشتری نیاز دارید، تا زمانی که هنوز اسلاتهای رم باز روی مادربرد خود دارید، اضافه کردن مقدار بیشتری آسان است.
-
ذخیره سازی
برخلاف رایانههایی که برای فیلمسازی، انیمیشنهای سنتی، بازیها یا فیلمبرداری کلی یوتیوب در نظر گرفته شدهاند، رایانهای برای طراحی سه بعدی لزوماً به فضای ذخیرهسازی نیاز ندارد. تصاویر، دارایی ها و فایل های مدل سازی به طور قابل توجهی کوچکتر از فیلم ها یا بازی ها هستند.
-
هارد دیسک ها
یک یا دو ترابایت فضای درایو دیسک سخت، مانند یک هارد 1 ترابایتی وسترن دیجیتال، ممکن است زیاد باشد. اگر قصد دارید تعداد زیادی انیمیشن انجام دهید. ویدیوهای انیمیشن – به خصوص ویدیوهای انیمیشن با وضوح بالا و نرخ فریم بالا – به اندازه هر فایل ویدیویی با کیفیت بالا فضایی اشغال می کنند.
خوشبختانه، ارتقای ظرفیت ذخیره سازی یکی از ساده ترین تغییراتی است که می توانید در رایانه شخصی ایستگاه کاری فعلی ایجاد کنید. اگر بودجه کمی دارید، افزودن فضای ذخیرهسازی بیشتر در هر زمان آسان است و همیشه در طول زمان ارزانتر میشود.
-
SSD ها
اگر می توانید حتما یک SSD بگیرید. همه چیز سریعتر احساس می شود. نصب سیستمعامل، برنامهها و حافظه پنهان پروژهتان بر روی یک SSD، سرعت گردش کار شما را به طرز قابل توجهی افزایش میدهد. برنامه ها و بخش هایی از برنامه ها سریعتر بارگذاری می شوند. اطلاعات ذخیره شده سریعتر ارائه می شود. ارتقاء از هارد دیسک به SATA SSD یک افزایش سرعت بسیار زیاد و بسیار قابل توجه است.
ارتقاء از یک SATA SSD به یک PCIe SSD گرانتر، تقویت بزرگی در اوج عملکرد است. با این حال، در استفاده در دنیای واقعی کمتر قابل توجه است، مگر اینکه اغلب در حال انتقال فایل های بزرگ هستید. PCIe بهترین و سریعترین است، اما اغلب ارزش آن را دارد که از یک SATA SSD ارزانتر استفاده کنید و به جای آن، پول را برای یک پردازنده یا کارت گرافیک سریعتر خرج کنید.
-
منبع تغذیه (PSU)
دریافت یک منبع تغذیه (PSU) با توان کافی برای نیازهای سیستم ساخت شما بسیار حائز اهمیت است. در صورت انتخاب PSU با توان کمتر از نیاز سیستم یا انتخاب یک PSU با کیفیت ناپایدار، خطراتی همچون خرابی و فاجعه بار برای سیستم شما افزایش مییابد. اطلاعاتی که بر روی بستهبندی PSU ذکر میشوند، ممکن است به تنهایی کافی نباشد و به همین دلیل، اگر تخصصی در زمینه مهندسی برق ندارید، بهترین راه برای یافتن یک منبع تغذیه مطمئن این است که با یک متخصص مشورت کنید.
خطر آسیب رساندن به اجزای خود را نداشته باشید. یک PSU با کیفیت بالا دریافت کنید. برخلاف بسیاری از قطعات دیگر، کیفیت منابع تغذیه با گذشت زمان چندان افزایش نمی یابد. یک منبع تغذیه با کیفیت بالا که امروزه خریداری می شود، تا 5 یا 10 سال آینده همچنان یک منبع تغذیه با کیفیت بالا خواهد بود.
سوالات متداول درباره رندرینگ
پرسش متداول 1: چرا رندرینگ اینقدر طول می کشد؟
بستگی به این دارد که از چه نرم افزاری استفاده می کنید، چه گزینه هایی را تنظیم کرده اید و چه سخت افزاری را اجرا می کنید. شما یک صحنه ساده را ارائه می کنید، به عنوان مثال. خانه ای که در مزرعه ای کنار درختی نشسته و خورشید بر آن می تابد. کامپیوتر شما در حال محاسبه (یا به طور مکرر تخمین می زند) نوری است که از منبع نور یک نقطه ای شما (“خورشید”) از زاویه نسبی هر چند ضلعی به سمت دوربین منعکس می شود. (ممکن است صدها چند ضلعی در برگ های یک درخت ساده و نه به ویژه واقعی وجود داشته باشد.)
در عین حال، بسته به ماده، رنگ و بافت هر شی شبیه سازی شده، نور را به طور منحصر به فردی منعکس می کند. و سپس (دوباره، بسته به نرم افزار و تنظیمات) همین کار را برای نور منعکس شده منحصر به فرد از هر چند ضلعی، مانند از خانه به هر برگ درخت و بالعکس، انجام می دهد.
تلاش برای ترسیم یا تقریب معقول مجموعه ای از محاسبات برای هر چند ضلعی قابل مشاهده در صحنه به منظور تولید یک تصویر منسجم است. و در نهایت، انجام هر گونه پس پردازشی است که به برنامه خود دستور داده اید که انجام دهد. و اگر در حال رندر کردن یک انیمیشن هستید، تمام این کارها را برای هر فریم انجام می دهد.
رایانه نه تنها چشمی را که تصویر را مشاهده می کند، بلکه شرایطی شبیه به جهان را که چشم در حال مشاهده است، شبیه سازی می کند. برخی از سختافزارها در انجام این نوع کارها بهتر از سایر سختافزارها هستند، اما شگفتانگیز نیست که چه نوع تصاویری میتواند از این تلاش محاسباتی عظیم حاصل شود.
پرسش متداول 2: چگونه می توانم رندر خود را تسریع کنم؟
اگر پس از خواندن پاسخ سؤالات متداول 1 همچنان نگران این هستید که رندرهای شما بیش از حد طولانی شود، توصیه می کنم به اصول اولیه بازگردید و گزینه های خود را بررسی کنید:
آیا میتوانید پاسهای محاسبهشده، نمونههای محاسبهشده یا پرشهای نوری را بدون آسیب رساندن به کیفیت رندر خود کاهش دهید؟
آیا مطمئن هستید که به رندر GPU تغییر داده اید؟
اگر از گزینه رندر GPU استفاده می کنید، آیا برنامه شما از شما می خواهد که اندازه کاشی را به صورت دستی تنظیم کنید تا بتوانید از آن بهره کامل ببرید؟
آیا شما پس پردازشی انجام می دهید که بتوانید بدون آن انجام دهید؟
همه گزینه های خود را در هر یک از برنامه های خود آزمایش کنید. نرم افزارهای مختلف به انتخاب های مختلف پاسخ متفاوتی خواهند داد.
پرسش متداول 3: چرا رندر GPU را به رندر CPU انتخاب می کنید؟
در حالی که رندر CPU هم دقیق و هم قابل اعتماد است، در مقایسه با آنچه که امروزه با رندر GPU امکان پذیر است، بسیار کند است. برای مثال عملی، چند ماه پیش از Blender برای ساختن انیمیشنی که در تصویر زیر این بخش در حال کار است استفاده کردم (که دقیقاً یک صحنه پیچیده نیست). این یک معرفی متحرک 11 ثانیهای، 1080p، 60 فریم بر ثانیه است که برای هفت ویدیوی اول من در YouTube در سالهای 2017 و 2018 استفاده شد.
رندر کردن 660 فریم آن انیمیشن از طریق رندر CPU بیش از 20 ساعت طول کشید (با i5-6600K ). رندر کردن همان 660 فریم از طریق رندر GPU کمتر از 4 ساعت طول کشید (با i5-6600K و GTX 1060 6GB). عملیات متوالی پیروزی آسان CPU است، اما در حوزه خروجی تصاویر رندر شده از طریق رندر موازی، GPU در عنصر خود قرار دارد. بدون در نظر گرفتن این موضوع، CPU همچنان یک بازیکن مهم است، اما اولویت دادن به GPU در هنگام بودجه بندی می تواند بسیار منطقی باشد.
پرسش متداول 4: کدام کارت گرافیک را برای رندر GPU بخرم؟ چرا کارت AMD نه؟
در مورد اینکه من چه نوع GPU را توصیه می کنم، پاسخ مدل سازها و انیماتورهای سه بعدی (فعلا) کارت NVIDIA است. چرا؟ خوب، همانطور که در بخش کارت گرافیک بخش دو بالا توضیح داده شد، انویدیا در توسعه محاسبات GPU یک شروع بزرگ داشت و آنها پشتیبانی درجه یک را برای ادغام سیستم های CUDA خود در برنامه ها ارائه می دهند.
بنابراین، در حالی که هر سال گامهایی برای جبران این تفاوت برداشته میشود، پردازندههای گرافیکی NVIDIA به طور گستردهتر پشتیبانی میشوند و گزینهای با کارایی بالاتر برای رندر GPU در حال حاضر هستند. اگر قبلا یک کارت AMD دارید، نرم افزار خود را بررسی کنید. کارت AMD ممکن است به خوبی کار کند.
پرسش متداول 5: آیا برای رندر کردن به یک CPU قدرتمند نیاز دارم؟
آره. اگر می خواهید از رایانه خود برای رندر صحنه های سه بعدی استفاده کنید، باید یک CPU قدرتمند داشته باشید. و اگر از رندر CPU استفاده میکنید، من شخصاً پیشنهاد نمیکنم به چیزی کمتر از Core i3 اینتل بروید.
پاسخ طولانیتر – اما دقیقتر – (که در ساخت مثال «رندر مقرونبهصرفه» در بخش 2 منعکس شده است) این است که CPU همیشه بخش مهمی از فرآیند رندر است و نمیتوان به طور کامل از آن صرف نظر کرد، اما شما اگر (1) GPU قدرتمندتری داشته باشید که قادر به رندر GPU باشد و (2) نرم افزار رندر انتخابی شما از رندر GPU پشتیبانی کند، می تواند نتایج بسیار سریع تری را با داشتن یک CPU ضعیف تر به دست آورد.
اگر از برنامهای استفاده میکنید که از محاسبات GPU پشتیبانی میکند، ممکن است با GTX 1660 و پردازنده i3 یا R3 بهتر از GTX 1650 و i7 باشید. (در نظر بگیرید: i5 من زمانی که در حال انجام رندر GPU هستم به طور متوسط حدود 40 درصد از CPU استفاده می کند.)
نرم افزار طراحی، مدل سازی و رندر سه بعدی
خوب، بنابراین شما اکنون یک رایانه شخصی دارید، یا حداقل در ذهن دارید. در مرحله بعد، برای انجام کارهای طراحی سه بعدی خود به یک یا چند برنامه نیاز دارید. در اینجا مروری بر برجسته ترین نرم افزارها برای طراحی سه بعدی، مدل سازی، انیمیشن و رندر است:
-
مایا
Maya که توسط Autodesk توسعه یافته است، یک نرم افزار مدل سازی سه بعدی و گرافیک حرفه ای است. در پروژههای بازیهای ویدیویی و پروژههای فیلم، از جمله ویژگیهای انیمیشن و VFX برای فیلمهای اکشن زنده، کاربرد زیادی دارد. Maya دارای رندر مخصوص به خود، اشعه ذهنی است، که در صورت تمایل میتوانید آن را جدا از بسته نرمافزاری کامل دریافت کنید.
-
Cinema 4D
Cinema 4D که توسط Maxon توسعه داده شده است، برنامه ای است که برای خلق هنری مدل ها و گرافیک های سه بعدی بسیار تحسین شده است. این به طور گسترده در اقشار متعددی از صنعت سرگرمی استفاده می شود. Cinema 4D دارای بسیاری از ویژگیهای مشابه با رقبای خود است، اما همچنین دارای تعداد زیادی ابزار اختصاصی و همچنین سهولت استفاده با کیفیت عالی از طریق طراحی رابط بصری و سیستم کمک درون برنامهای قوی است.
مانند مایا، قیمت جدی دارد. اما Cinema 4D یکی از نرم افزارهایی است که بیشترین ارتباط را با کار طراحی سه بعدی با کیفیت حرفه ای دارد. مجوز تجاری تک کاربره Cinema 4D Studio را می توان با قیمت 3495 دلار خریداری کرد.
-
Blender (رایگان)
Blender که توسط The Blender Foundation توسعه یافته است، یک برنامه طراحی سه بعدی رایگان و منبع باز است. مانند سایر نرمافزارهای منبع باز متمرکز بر توسعهدهنده (مثلاً نرمافزار ویرایش تصویر GIMP)، Blender دارای منحنی یادگیری شیبدار است، اما با وجود این، علیرغم برچسب قیمتی که وجود ندارد، بسیار قدرتمند است.
اگرچه دقیقاً برای مبتدیان مناسب نیست، فقدان تخصص دقیق Blender باعث میشود اگر هنوز آماده ورود به یکی از برنامههای تجاری نیستید، ارزش آن را داشته باشد. می توانید بلندر را به صورت رایگان از وب سایت بلندر دانلود کنید.
-
مودو
Modo که توسط The Foundry توسعه داده شده است، مجموعه ای خلاقانه یکپارچه برای مدل سازی، مجسمه سازی، نقاشی، بافت، متحرک سازی و رندر طرح های سه بعدی است. این یکی همچنین دارای شبیه سازی فیزیک درون برنامه ای قوی است. در واقع، هدف Modo این است که یک خط لوله خلاق مدولار در یک بسته باشد.
اما جامع بودن به این معنی نیست که سبک وزن است. به عنوان مثال، اگر چند سال پیش سریال علمی Cosmos را که توسط نیل دگراس تایسون میزبانی شده بود تماشا کرده باشید، کارهای سه بعدی زیادی را در Modo مشاهده کرده اید.
-
ZBrush
ZBrush که توسط Pixologic توسعه داده شده است، یک برنامه تخصصی مدل سازی و مجسمه سازی سه بعدی است که بیشترین کاربرد آن را در هنر تجاری و تصاویر محصولات می بیند. بیشتر بازاریابی آن بر روی متخصصان خلاق متمرکز است که به ابزاری برای مدلسازی هنر سه بعدی نیاز دارند. با این حال، از آنجایی که برای مدلسازی پیچیده مناسب است، میتواند در بازیها و CGI حرفهای نیز مفید باشد.
-
Sculptris (رایگان)
Pixologic همچنین یک نرم افزار مجسمه سازی سه بعدی رایگان و بسیار ابتدایی به نام Sculptris را برای مبتدیان ارائه می دهد.
-
اتوکد
AutoCAD که توسط Autodesk (توسعه دهندگان مایا) توسعه یافته است، یک برنامه طراحی دو بعدی و سه بعدی است که کاربرد زیادی در کاربردهای صنعتی دارد، به عنوان مثال در تهیه نقشه های اولیه برای پروژه های معماری و اجزای کامپیوتری. این یکی از شناخته شده ترین برنامه های CAD (طراحی به کمک کامپیوتر) است. این یک نرم افزار طراحی حرفه ای است و سیستم های پشتیبانی گسترده و قیمت بالایی برای اثبات آن دارد.
-
راینو
Rhinoceros 3D که توسط Robert McNeel & Associates توسعه یافته است، یک برنامه طراحی سه بعدی و CAD بسیار قابل تنظیم است. مانند سایر برنامه های برجسته CAD، Rhino در بسیاری از پروژه های طراحی محصول، مهندسی و معماری کاربرد دارد. تخصص آن مدل سازی ریاضی سطوح و منحنی های 3 بعدی است.
نتیجه
بین پولی که برای یک CPU و پولی که برای کارت گرافیک گذاشته می شود تعادل ایجاد کنید، با وزن اولویت بندی شده آن جفت کمی به سمت کارت گرافیک متمایل شود. مطمئن شوید که یک کارت گرافیک NVIDIA انتخاب کرده اید تا بتوانید از گزینه های رندر GPU حداکثر استفاده را ببرید.
اگر بودجه شما اجازه می دهد، حداقل رم دو کاناله را انتخاب کنید، اما نیازی به سطل رم ندارید (8 تا 16 گیگابایت برای اکثر کاربران کافی است). و روی یک SSD سرمایه گذاری کنید، اما در مورد ظرفیت ذخیره سازی زیاد زیاده روی نکنید.
برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان ما از طریق شماره های زیر در ارتباط باشید. 02155958090 09205958191