بدلیل نوسان قیمت لطفا قبل از ثبت سفارش تماس بگیرید

کلینیک تعمیرات

بروزترین تجھیزات و کارشناسان مجرب

پشتیبانی و مشاوره

9205958191 - (98+)

همه چیز درباره اسپیکر مانیتورینگ

کسانی که تازه به تولید صدا می پردازند، بدون شک با بیش از حد اطلاعات مواجه خواهند شد. با ورود به این قلمرو جدید ادغام فناوری و خلاقیت، هزاران سوال بلافاصله ظاهر می شوند. هر پاسخ سوالات بیشتری را ایجاد می کند، چیزی شبیه به هیدرا اساطیر یونان. یک سر را ببرید، دو سر در جای آن رشد می کند. سوال رایجی که توسط تولیدکنندگان و مهندسان جدید و مشتاق پرسیده می شود این است که “بلندگوی مانیتور چیست؟” و اگر اینجا هستید، شکی نیست که شما هم می خواهید بدانید.

در این مقاله آموزنده، همه چیزهایی را که باید در مورد بلندگوهای مانیتور بدانید، که معمولاً مانیتورهای استودیویی نیز نامیده می شوند، پوشش خواهیم داد. بیا شروع کنیم.

بررسی بلندگوهای مانیتور

به طور خلاصه، بلندگوهای مانیتور بلندگوهایی هستند که ما به طور خاص برای تولید صدا و موسیقی از آنها استفاده می کنیم. آنها بلندگوهای مانیتور یا مانیتورهای استودیویی نامیده می شوند زیرا برای نظارت – گوش دادن انتقادی در حین ضبط، میکس و مسترینگ استفاده می شوند. بلندگوهای مانیتور یک بخش ضروری برای هر سرگرمی یا تنظیم حرفه ای ضبط هستند. بدون این بلندگوهای تخصصی، کار سختی برای ایجاد یک ترکیب عالی خواهید داشت، اگرچه می توان آن را با هدفون های استودیویی با کیفیت بالا انجام داد.

همه چیز درباره اسپیکر مانیتورینگ

تفاوت بین بلندگوهای مانیتور و بلندگوهای صوتی خانگی

بلندگوهای مانیتور برای استفاده در استودیوهای ضبط و راه اندازی استودیوهای خانگی برای تولید موسیقی و صدا در نظر گرفته شده است. فقط منطقی است که آنها دارای ویژگی های طراحی متفاوتی نسبت به بلندگوهایی باشند که برای گوش دادن معمولی و پخش صدا برای رایانه و سینمای خانگی خود می خرید. هدف مانیتور استودیو ایجاد نمایش دقیق سیگنال صوتی تا حد امکان است. در مقابل، بلندگوهای استریوی خانگی بیشتر برای ایجاد یک تجربه شنیداری دلپذیر و فراگیر طراحی شده اند.

پاسخ فرکانس و خطی فاز

پاسخ فرکانس به نحوه تغییر صدای سیگنال صوتی توسط مانیتور یا بلندگو اشاره دارد. بسیاری از دستگاه های صوتی، از جمله میکروفون ها و رابط های صوتی، پاسخ های فرکانسی خاص خود را خواهند داشت. مانیتورهای استودیویی و بلندگوهای مانیتور همگی به گونه ای طراحی شده اند که تا حد امکان تأثیر کمتری بر سیگنال صوتی داشته باشند. اصطلاح این “مسطح” با اشاره به منحنی پاسخ فرکانسی است.

منحنی پاسخ فرکانس نشان می دهد که چگونه مانیتور صدا را به عنوان تابعی از فرکانس تغییر می دهد. بنابراین، منحنی مسطح به این معنی است که هیچ تغییری در نحوه بازتولید سیگنال ورودی توسط مانیتور وجود ندارد. در واقعیت، پاسخ فرکانسی کاملاً مسطح غیرممکن است. اما مهندسان بلندگوهای مانیتور را طوری طراحی می‌کنند که تا حد امکان در محدودیت‌های بودجه‌ای و محدودیت‌های تکنولوژیکی فعلی صاف باشند.

مهندسان صدا بلندگوهای صوتی خانگی و شنیداری معمولی را برای یک تجربه شنیداری دلپذیر طراحی می کنند، نه برای دقت خام. معمولاً منحنی پاسخ فرکانسی آنها فرکانس‌های باس و تریبل را اغراق می‌کند. این باعث می شود که صدای صوتی به طور ذهنی برای شنونده “بهتر” شود و احتمال خرید و لذت بردن از محصول را افزایش دهد. با این حال، به دلیل پاسخ فرکانسی V شکل که به دور از تخت است، بلندگوهای استریوی خانگی نمایش نادرستی از سیگنال صوتی ورودی را ارائه می دهند.

خطی بودن فاز یکی دیگر از ملاحظات مهم است. این به این اشاره دارد که چگونه مانیتور فاز فرکانس های تشکیل دهنده سیگنال را در سراسر طیف تغییر می دهد. یک رابطه فاز خطی به این معنی است که مانیتور فاز تمام فرکانس های صوتی را در سراسر طیف به همان میزان جابجا می کند. این باعث کاهش یا حذف اعوجاج فاز می شود که بر عدم دقت نمایشگر می افزاید.

فعال در مقابل منفعل

بلندگوهای صوتی خانگی معمولاً غیرفعال هستند، در حالی که مانیتورهای استودیو تقریباً همیشه فعال هستند، به این معنی که یک تقویت کننده قدرت در بلندگو تعبیه شده است. برخی از تقویت‌کننده‌های دوگانه استفاده می‌کنند و برای هر درایور یک آمپلی فایر جداگانه دارند. توییترها و ووفر هر کدام آمپلی فایر اختصاصی خود را دارند.

تقویت دو جانبه امکان کراس اوورهای بهتر را فراهم می کند، زیرا امکان چرخش فیلتر با شیب تندتر را فراهم می کند. این باعث می شود که جدایی بین محدوده فرکانس ووفر و توییتر بیشتر مشخص شود و دو برابر شدن فرکانس ها کاهش یابد. نتیجه کلی، بازتولید دقیق‌تر صدا است.

تصویربرداری استریو، صحنه صدا، و زمینه های صوتی

ویژگی مهم دیگری که بلندگوهای مانیتور دارند توانایی آنها در تولید تصویر استریو است. تصویربرداری استریو به مکان های فضایی درک شده از صدا در سه بعدی اشاره دارد. بلندگوهای مانیتور و مانیتورهای استودیویی همه چیز در مورد دقت هستند. مهندسان آنها را برای بازتولید تصویر استریو با دقت طراحی می کنند. این امر تعیین دقیق و تنظیم قرارگیری صداها در میدان استریو را در حین تولید صدا آسان می کند.

مهندسان بلندگوهای مانیتور را متناسب با 3 دسته اصلی که بر بازتولید میدان صوتی تأثیر می‌گذارند طراحی می‌کنند: میدان نزدیک، میدان میانی و میدان دور. بیایید اینها را بشکنیم

میدان نزدیک

  • طراحی شده تا بین 3 تا 4 فوت دورتر از شنونده قرار گیرد
  • آکوستیک اتاق تأثیر کمتری دارد
  • برای استودیوهای اقتصادی یا خانگی عالی است و توسط حرفه ای ها نیز استفاده می شود

میانه میدان

  • طراحی شده تا دورتر از شنونده در استودیوهای متوسط تا بزرگ قرار گیرد
  • صحنه صوتی گسترده تر از مانیتورهای میدانی نزدیک
  • آکوستیک اتاق تأثیر متوسطی دارد

میدان دور

  • طراحی شده تا دور از شنونده قرار گیرد
  • گسترده ترین صحنه صوتی از هر 3
  • آکوستیک اتاق بیشترین تأثیر را دارد

جایگذاری و جداسازی

جایی که بلندگوهای مانیتور خود را قرار می دهید می تواند تنظیمات استودیو شما را تغییر دهد یا خراب کند. در اینجا چندین نکته وجود دارد که باید هنگام قرار دادن بلندگوهای مانیتور میدان نزدیک خود در استودیوی خود در نظر بگیرید.

  1. ارتفاع توییترها باید در سطح گوش باشد
  2. اطمینان حاصل کنید که مانیتورها به طور متقارن قرار گرفته اند – در فاصله مساوی از دیوارها و از یکدیگر
  3. یک مثلث متساوی الاضلاع بین شنونده و دو مانیتور تشکیل دهید
  4. مانیتورها باید مستقیماً به سمت سر شنونده شلیک کنند
  5. از پایه های ایزوله یا فوم آکوستیک برای جدا کردن مانیتورها از سطوحی که روی آنها قرار گرفته اند استفاده کنید.
  6. در صورت امکان مانیتورها را در فاصله 3 تا 5 فوتی از دیوارها قرار دهید
  7. اگر اتاق شما مستطیل شکل است، مانیتورها را در امتداد یکی از دیوارهای کوتاه قرار دهید

مشخصات فنی

آخرین چیزی که در مورد آن صحبت خواهیم کرد برخی از مشخصات رایج و داده های فنی است که هنگام تحقیق یا خرید برای مانیتورهای استودیویی با آنها مواجه خواهید شد.

همه چیز درباره اسپیکر مانیتورینگ

اندازه مخروط ووفر

این به قطر مخروط ووفر اشاره دارد. مخروط ووفر بزرگترین درایور روی مانیتور است و وظیفه تکثیر فرکانس های پایین و میان برد را بر عهده دارد. اندازه مخروط ووفر باید در نظر گرفته شود، زیرا هرچه قطر مخروط ووفر بزرگتر باشد، بلندگو در بازتولید فرکانس های پایین تر بهتر خواهد بود.

برخی از سایزهای مخروط ووفر متداول عبارتند از 3.5 اینچ، 4 اینچ، 4.5 اینچ، 5 اینچ، 7 اینچ و 8 اینچ. مانیتورهای میدان میانی و دور می‌توانند مخروط‌های ووفر بزرگ‌تری داشته باشند زیرا مسافت‌های بزرگ‌تری را پوشش می‌دهند و به قدرت بیشتری در پشت خود نیاز دارند.

برای مانیتورهای استودیویی، داشتن مخروط ووفر با قطر حداقل 5 اینچ توصیه می شود. اما این همیشه امکان پذیر نیست، به خصوص اگر در یک اتاق کوچکتر هستید. در این صورت، ممکن است مانیتورهای کوچکتری بخواهید. به عنوان یک قانون کلی، ووفرهای بزرگتر مسافت های طولانی تری را پوشش می دهند، بنابراین فضای صوتی خود را در نظر داشته باشید.

افشای کامل: به عنوان یک همکار آمازون، من از خریدهای واجد شرایط درآمد کسب می کنم. خرید از طریق هر یک از لینک های زیر کمیسیون کمی را بدون پرداخت هزینه اضافی برای من به همراه خواهد داشت.

برخی از مانیتورهای محبوب 5 اینچی نزدیک میدان:

  • PreSonus Eris E5
  • KRK Rokit 5 G4

برخی از مانیتورهای محبوب 7 اینچی نزدیک میدان:

  • ADAM Audio A7X
  • یاماها HS7

برخی از مانیتورهای محبوب ۸ اینچی نزدیک میدان:

  • یاماها HS8
  • ADAM Audio A8X
  • PreSonus Eris E8

حداکثر SPL

Max SPL اندازه گیری میزان صدای بلندگوی مانیتور شما است. این در واحدی به نام dB SPL (سطح فشار صوت دسی بل) اندازه گیری می شود. Max SPL برای مانیتورهای میدان میانی و دور از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا برای پوشش فواصل بزرگتر بین آنها و شنونده باید صدای بلندتری داشته باشند. میکس کردن در سطح صدای بسیار پایین همیشه ایده خوبی است، بنابراین اگر از مانیتورهای میدان نزدیک استفاده می کنید، حداکثر SPL فقط یک نکته کوچک است.

محدوده فرکانس و پاسخ

ما قبلاً در مورد پاسخ فرکانسی صحبت کردیم، اما یک ویژگی معمولی که همراه با منحنی پاسخ فرکانسی خواهید دید، محدوده فرکانس در هرتز، هرتز است. این بالاترین و پایین ترین فرکانس هایی را که مانیتور می تواند تولید کند به ما می گوید. شنوایی انسان به محدوده 20 هرتز تا 20 کیلوهرتز محدود شده است، بنابراین برای مانیتوری عکس بگیرید که قادر به تولید صدا در این محدوده باشد.

مهمتر از محدوده فرکانس، تغییر سطوح در آن محدوده است. معمولاً چیزی در حدود 45 هرتز – 23 کیلوهرتز +/- 3 دسی بل می بینید. این بدان معنی است که در سراسر آن محدوده، حداکثر تغییر از سطح پایه برای هر فرکانس معین در امتداد منحنی پاسخ، 3 دسی بل بیشتر یا 3 دسی بل کمتر خواهد بود. اگر به دنبال خرید هستید، تغییرات 3 دسی بل یا کمتر در هر جهت نقطه شروع خوبی است.

همه چیز درباره اسپیکر مانیتورینگ

تحریف هارمونیک کامل

همه دستگاه های صوتی به دلیل عناصر مدار و سایر محدودیت های فیزیکی، نویز اضافه شده خود را دارند. بلندگوهای مانیتور از طریق تقویت کننده های خود تحریف را اضافه می کنند. THD نسبت نویز و اعوجاج ناخواسته اضافه شده به سیگنال اصلی است. معمولاً این را به صورت درصد مشاهده خواهید کرد، برای مثال 0.5% THD+N. بلندگوهای صوتی خانگی ارقام THD بسیار بالاتری دارند – دلیل دیگری برای عدم استفاده از آنها برای تولید صدا.

اگر کیفیت موسیقی برات مهمه و میخوای میکس و مسترینگ حرفه ای انجام بدی، باید یک اسپیکر مانیتورینگ حرفه ای داشته باشی. اگر هم به اطلاعات بیشتر و مشاوره تخصصی نیاز داری همین حالا با رسا تماس بگیر تا بهت کمک کنه.

پرزنت حضوری 02155958090

مشاوره آنلاین 09205958191

مسن تر

8 مورد ضروری برای استودیو خانگی

جدیدتر

میکروفون یقه ای برای تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حسابی ندارید؟

یک حساب کاربری ایجاد کنید
دسته بندی محصولات
دنبال کردن:
jQuery(document).ready(function() {