بدلیل نوسان قیمت لطفا قبل از ثبت سفارش تماس بگیرید

09205958191
از شنبه تا پنجشنبه هر هفته
info@rsa-co.com

کلینیک تعمیرات

بروزترین تجھیزات و کارشناسان مجرب

پشتیبانی و مشاوره

9205958191 - (98+)

خنک کننده آبی یا بادی؟

حرارت و گرما دو عامل مهم در فرسودگی و استهلاک قطعات کامپیوتری می باشد که قطعات کامپیوتری در کیس گرمای زیادی به دلیل تناژ بالا در فعالیت های مختلف، ایجاد می کنند. یکی از فعالیت های سنگین رایانه‌ رندر می باشد که این فعالیت در حین انجام گرمای زیادی را تولید می کند. حال سوال اینجاست خنک کننده آبی یا بادی؟

سیستم خنک کننده

بدون سیستم خنک کننده این فعالیت گرمای زیادی ایجاد می کند و این اتفاق می تواند باعث ذوب قطعات دیگر شود، بنابراین هر سیستمی که فعالیت های سنگین مانند بازی های سنگین و رندرینگ را انجام می دهد، به یک سیستم خنک کننده مناسب احتیاج دارد.

خنک کننده آبی یا بادی؟

اندازه و ساختار:

در ساختار و اندازه بین فن‌های بادی و آبی یکی از اولین تفاوت‌ها میان این دو فن می‌باشد. در کولرهای بادی از فن های بزرگتری نسبت به خنک کننده های آبی برخوردار است و در ساختار ساده تری ساخته شده اند. سیستم خنک کننده بادی نسبت به آبی فضای بیشتری را اشغال می کند و به طوری که کولرهای آبی برای نصب به فضای کوچک تری نیاز دارند. به دلیل تفکیک قسمت رادیاتور از سیستم پردازنده، زمانی که از رایانه خود استفاده می‌کنید بقیه قطعات داخل مادربرد نیز قابل مشاهده خواهند بود و این اتفاق باعث زیباتر شدن کیس شما می شود.

قدرت و کارایی:

در میان ساختار خنک کننده آبی و سیستم خنک کننده یک ماشین تفاوتی وجود ندارد و مکانیزم این دو کاملا به یکدیگر شبیه هستند و برای انجام عمل خنک کردن از اصول ترمودینامیکی ساده در هر دو سیستم استفاده می شود. برای خنک کردن کامپیوتر، استفاده از مایعاتی مانند آب و روغن یکی از مناسب ترین انتخاب ها می باشد به دلیل اینکه به وسیله رادیاتور خنک می شود.

در فن های بادی نحوه کار به اینگونه می باشد که هوایی که گرم شده، نمی‌تواند خنک شود تا دوباره برای کیس قابل‌ استفاده باشد و این نوع فن ها صدای کمتری را نسبت به عملکرد بالایی که دارند تولید می کنند که این موضوع یکی از مزیت های بزرگ این فن ها می باشد. علت ایجاد آلودگی صوتی در فن های بادی، هیت سینک فلزی و دو عدد فن که یکی از آن ها گرما را دفع می کند و دیگری هوای خنک را برای کیس می فرستد، می باشد.

خنک کننده آبی یا بادی؟

سازگاری و دسترسی به رم:

یکی از قابلیت های فن های آبی این می باشد که می توانند به راحتی به فضای کل رم دسترسی داشته باشند. به دلیل اینکه فقط یک بلوک کوچک از خنک کننده بر روی پردازنده سیستم، نصب می شود و این نوع فن ها مزاحمتی برای ارتفاع رم ندارند و به طوری طراحی شده اند که می توانند با هر نوع رمی سازگار باشند در واقع این اتفاق به معنای این است که برای زیباتر شدن فضای داخل کیس می توان از رم های RGB استفاده کرد.

اما چنین امکاناتی در فن های هوایی وجود ندارد و به این دلیل که از ارتفاع زیادی برخوردارند و آن ها را باید با توجه به سایز رم انتخاب و خریداری کرد. به دلیل نیاز فضای زیاد برای نصب شدن، میزان دسترسی به رم این نوع فن بسیار پایین می باشد.

تولید صدا:

از نظر تولید صدا، باید گفت که فن های بادی صدای بیشتری نسبت به فن های آبی تولید می کنند و صدای فن های آبی کمتر می باشد. البته این موضوع ممکن است به دلیل فناوری بالاتر واترکولرها باشد که همین موضوع باعث کاهش نویز می شود و یا به دلیل مدل پایین فن های بادی، نویز بیشتری تولید می شوند.

تناسب با کیس:

برای نصب خنک کننده ها، کیس ها به طور دائم با مواردی مانند فکتور ارتفاع و سایز، دچار تناقض می شوند و این موضوع در فن های بادی نگرانی ایجاد نمی کند. می‌توان از فن کولرهای بادی، در کیس‌هایی که Mini ITX ساخته شده‌اند استفاده کرد . در بعضی مواقع، امکان ایجاد مشکلات زیاد در هنگام نصب در خنک کننده سیستم از نوع آبی وجود دارد. از واتر کولر 120 میلی‌متری در بعضی از کیس ها استفاده می شود و به کیس بزرگ تر جهت نصب  فن های بزرگ تر نیاز می باشد. اگر از یک خنک کننده بادی برای سیستم پردازنده استفاده می شود، نگرانی بابت ابعاد کیس وجود نخواهد داشت.

خنک‌کنندگی در اورکلاک:

تفاوت در کارایی و قدرت، از جمله دیگر تفاوت ها بین خن کننده های بادی و آبی می باشد. فن دو برج، قوی ترین کارایی سیستم بادی می باشد که این قابلیت نسبت به واترکولرها کارایی کمتری دارد. استفاده از واترکولر 280 یا 360 میلی‌ متری، جهت کارایی بهتر سیستم پردازنده می باشد. به‌اندازه یک واتر کولر 240 میلی‌متری، بازدهی یک فن کولر دوبرجی می باشد.

نصب:

زمان کمتری برای نصب air cooling نیاز است و نصب آن بسیار آسان می باشد. اما امکان نیاز به زمان زیاد در نصب liquid cooling وجود دارد که در مقابل آن از نصب آسانی برخوردار می باشد. بعد از نصب فن ها بر روی کیس، مجموعه کیس و رادیاتور بر روی هم  سوار می شوند.

طول عمر:

فن های بادی به دلیل دارا بودن ساختاری ساده، تعمیر آن ها رایگان انجام می شود، اما در فن های آبی به دلیل طراحی پیچیده امکان چنین کاری وجود ندارد. تعمیر این فن ها کار دشواتری می باشد به دلیل اینکه خسارت زیادی جهت نشتی مایع درون پمپ به قطعات مادربرد می شود. خوردگی در قطعات توسط مایعی که درون پمپ است افزایش پیدا می کند و این اتفاق باعث  می شود طول عمر این نوع فن کاهش یابد.

باید یک فن دیگر را در صورتی که پمپ یک فن خراب شود تهیه کنید، به گونه ای که به راحتی فن یک سیستم بادی در صورت خراب شدن تعویض می شود و نیازی به تهیه دوباره آن نیست و به این نکته باید اشاره کرد که فرق این دو خنک کننده در این است که طول عمر یک خنک کننده بادی نسبت به یک خنک کننده آبی بیشتر می باشد.

 

زیبایی:

زیبایی از تفاوت های دیگر بین دو خنک کننده بادی یا آبی می باشد که واترکولرهایی که به صورت لوپ ساخته می شوند از ظاهر زیباتری نسبت به فن های بادی برخوردارند و دلیل برتری واتر کولرها  نسبت به دیگر فن ها در زیبایی آن ها می باشند. یکی از موارد عالی در زیبایی آن ها نورهای RGB که با نور رم هماهنگ می باشد است که درون کیس نورپردازی جذابی را تولید می کند. در بعضی از فن های بادی نیز مممکن است از RGB استفاده شود ولی قابل مقایسه با واترکولرها نمی باشد.

قیمت:

از نظر قیمت، این دو خنک کننده تفاوت خیلی زیادی دارند و قیمت خنک کننده های آبی از خنک کنننده های بادی بیشتر می باشد و خنک کننده های بادی از هزینه کمتری برخوردارند به طوری که با هزینه یک واترکولر 120 میلی متری، می توان یک فن بادی قوی خرید.

خنک کننده آبی یا بادی؟

سیستم‌های خنک‌کننده بادی بهتر است یا آبی؟

برای تهیه یک سیستم خنک کننده مناسب برای سیستم خود، باید بر اساس نیاز و بودجه خود آن ها را انتخاب کنید. در صورتی که می خواهید از یک خنک کننده سیستم با قیمت مناسب استفاده کنید و هزینه بالایی برای آن در نظر ندارید، خرید یک فن بادی به شما توصیه می شود.

اگر به یک سیستم خنک کننده قوی برای پپشتیبانی بالای سیستم خود نیاز دارید و از نظر مالی نیز محدودیتی ندارید، می توانید یک واترکولر عالی را تهیه کنید. به یک کولر 280 یا 360 برای اورکلاک با قدرت بالا نیار است که می توان از یک فن بادی دو برج به جای آن ها استفاده کرد. و برای زیبایی و جذابیت بیشتر می توانید از یک واترکولر استفاده کنید.

چرا باید از خنک کننده مایع در رایانه شخصی خود استفاده کنم؟

خنک کننده مایع در مقابل خنک کننده هوا – کدام یک بهتر است؟ شاید هنوز در ذهن خود با این سوال گیر کرده اید. اما این امکان نیز وجود دارد که بیشتر به انتخاب خنک کننده مایع متکی باشید. با این حال، احتمالاً یک سؤال دیگر در افکار شما شکوفا شده است: چرا حتی باید از خنک کننده مایع در رایانه شخصی خود استفاده کنم؟

خوب، خنک کننده های مایع هنگامی که با رایانه های با کارایی بالا استفاده می شوند مزایای منحصر به فردی را ارائه می دهند، سرعت، گرافیک و قدرت را ارائه می دهند. این نوع کامپیوترها اغلب به راه حل های خنک کننده پیشرفته نیز نیاز دارند.

کیت های خنک کننده آب نیاز به بیش از یک فن در شاسی شما را کاهش می دهد. حلقه مستقل آب به آرامی خنک می شود. با این کار، نیازی به نگرانی در مورد صدای فن در حین کار یا گیم پلی نخواهید داشت. مایع به دلیل رسانایی حرارتی بالا، گرما را به طور موثر منتقل می کند. این بدان معناست که آب با پخش گرما از قسمت های مختلف ساختمان شما عمل می کند.

راه اندازی خنک کننده های مایع AIO (همه در یک) در مقایسه با خنک کننده هوای استاندارد شما کمی چالش برانگیزتر است، با این حال، هنوز هم ساده است. کولرهای AIO فقط از رادیاتور، تعدادی فن و پمپ تشکیل شده است. این از قبل به دو شیلنگ متصل است که مایع خنک کننده را چرخانده است. از آنجایی که پمپ، رادیاتور و مایع خنک کننده مستقل هستند، پس از نصب تنها به تعمیر و نگهداری کمی نیاز دارند.

 می توانید برای کسب اطللاعات بیشتر با شماره های زیر با ما در تماس باشید.

02155958090 و 09205958191

مسن تر

بهترین راه برای تمیز کردن کامپیوتر

جدیدتر

مینی کیس کامپیوتر چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حسابی ندارید؟

یک حساب کاربری ایجاد کنید
دسته بندی محصولات
jQuery(document).ready(function() {