بدلیل نوسان قیمت لطفا قبل از ثبت سفارش تماس بگیرید

09205958191
از شنبه تا پنجشنبه هر هفته
info@rsa-co.com

کلینیک تعمیرات

بروزترین تجھیزات و کارشناسان مجرب

پشتیبانی و مشاوره

9205958191 - (98+)

سوکت پردازنده lga در مقابل pga

اینتل و AMD دو برند محبوب در صنعت ریزپردازنده CPU هستند. هر ریزپردازنده برای برقراری ارتباط با مادربرد به یک سوکت CPU نیاز دارد. دو نوع سوکت CPU موجود است که عبارتند از LGA (آرایه شبکه زمینی) و PGA (آرایه شبکه پین). قبل از خرید سوکت CPU، باید ریزپردازنده را خریداری کنید. این به این دلیل است که ریزپردازنده های AMD به سوکت های PGA و ریزپردازنده های اینتل به طور کلی به سوکت های LGA نیاز دارند. در این مقاله مقایسه دقیقی بین سوکت‌های CPU LGA و PGA ارائه می‌کنیم تا بتوانید آنها را بهتر ارزیابی کنید و بر اساس آن یک ریزپردازنده خریداری کنید تا تمام نیازهای خود را برآورده کند.

سوکت پردازنده lga در مقابل pga

سوکت CPU چیست؟

سوکت CPU رابط اصلی بین ریزپردازنده و مادربرد رایانه شما است. این هاب اصلی برای ارتباط بین ریزپردازنده و تمام قطعات مختلف مادربرد است. بنابراین، یکی از مهم ترین بخش های مادربرد و کامپیوتر شما به عنوان یک کل است. اساساً دو نوع سوکت پردازنده وجود دارد که عبارتند از LGA و PGA. اجازه دهید LGA و PGA را با جزئیات درک کنیم.

LGA

LGA مخفف Land Grid Array است. با چیپست های اینتل به درستی کار می کند. مادربردهای اینتل و پردازنده‌های هسته‌ای اینتل دارای سوکت‌هایی مانند LGA 1156، LGA 1200 و LGA 2011 هستند. LGA بسته‌بندی نصب سطحی برای آی‌سی‌ها (مدارهای مجتمع) است. دارای پین های تماسی روی سوکت مادربرد است و نه روی تراشه که آن را از PGA متمایز می کند.

مزایا

  • بدون آسیب – از آنجایی که پین ها به جای CPU روی مادربرد هستند، هیچ شانسی برای آسیب دیدن پین های CPU وجود ندارد. علاوه بر این، هرگونه کار نادرست یا افتادن سوکت به ریزپردازنده که گران ترین قسمت مادربرد است آسیب نمی رساند.
  • فضای مورد نیاز کمتر – پین های LGA اندازه کوچکی دارند که به ارائه حداکثر کارایی فضا کمک می کند.

معایب

  • تعویض کامل – شکستن تصادفی پین سوکت LGA به سختی قابل تعمیر است. بنابراین، شما باید کل سوکت CPU را تغییر دهید.
  • خم شدن آسان – باید به دقت اطمینان حاصل کنید که پین ها به خوبی تراز هستند. در غیر این صورت، اعمال فشار بدون تراز مناسب به سوکت CPU با خم شدن آنها آسیب می رساند.

نصب CPU بر روی مادربرد سوکت LGA

اینتل همچنان از سوکت های LGA در تمامی پردازنده های خود استفاده می کند. با استفاده از پین های مثلثی شکل، مادربرد می تواند به پردازنده متصل شود. در زیر آن پدهای اتصال ارائه می شود. شما به راحتی می توانید یک CPU را بر روی سوکت LGA نصب کنید و مراحل آن در اینجا آمده است.

مرحله 1: با باز کردن براکت با کمک یک اهرم فلزی شروع کنید.

مرحله 2: آن را به صورت افقی با CPU با خطای 2 میلی متر تراز کنید. حداکثر باید در افت و ارتفاع 4 میلی متر باشد.

مرحله 3: براکت را با استفاده از اهرم ببندید. مطمئن شوید که آن را به طور ایمن قفل کرده اید.

اگر می خواهید پردازنده را بیرون بیاورید، قفل قفل را رها کنید و با استفاده از انگشت اول و شست خود پردازنده را از مرکز بردارید.

سوکت پردازنده lga در مقابل pga

PGA

Pin Grid Array منحصراً برای AMD است. آخرین پردازنده Ryzen نیز از سوکت PGA استفاده می کند. چیزی که آن را از سوکت LGA جدا می کند این است که پین های تماس به جای سوکت مادربرد روی تراشه پردازنده قرار دارند. بنابراین، توسط پردازنده هایی پشتیبانی می شود که با پین های زیر آنها تماس می گیرند.

مزایا

  • بدون آسیب – به دلیل ناهماهنگی CPU هیچ آسیبی به مادربرد وارد نخواهد شد.
  • تعمیر آسان – سوکت PGA به شما امکان می دهد پین خم شده را به راحتی تعمیر کنید.

منفی

  • مخاطره آمیز – جدا کردن CPU از سوکت خطرناک است زیرا ممکن است پین ها بشکنند.

نصب CPU بر روی مادربرد PGA Socket (گام به گام)

مرحله 1: با استفاده از یک اهرم، پردازنده را به صورت افقی قرار دهید.

مرحله 3: مطمئن شوید که فاصله 2 میلی متری وجود دارد.

مرحله 4: می توانید از یک اهرم برای قفل کردن آن استفاده کنید.

برای بیرون آوردن پردازنده، باید اهرم را به سمت بالا حرکت دهید و پردازنده را به صورت عمودی نگه دارید.

مقایسه – LGA در مقابل PGA

  • کیفیت ساخت – سوکت PGA در مقایسه با سوکت LGA نسبتاً شکننده است. این احتمال وجود دارد که به راحتی آسیب ببیند و این باعث می شود CPU کاملاً غیرفعال شود. در مقایسه، سوکت LGA ریسک کمتری دارد.
  • دوام – سوکت LGA CPU بادوام تری ارائه می دهد زیرا پین های تماس روی سوکت مادربرد قرار دارند. در مقابل، سوکت PGA مادربرد بادوام تری را ارائه می دهد زیرا پین ها روی پردازنده قرار دارند.
  • کارایی فضایی – پین های LGA کوچکتر از پین های PGA هستند و از این رو، کارایی فضای بیشتری را ارائه می دهد که همیشه مطلوب است.
  • نصب – سوکت PGA در مقایسه با سوکت LGA سادگی بهتری در نصب ارائه می دهد.
  • سازگاری – سوکت های PGA بیشتر با پردازنده های اینتل سازگار هستند. برعکس، سوکت های LGA برای پردازنده های AMD مناسب هستند.

چرا سوکت های CPU مختلف وجود دارد؟

دو مورد از رایج ترین انواع سوکت ها PGA و LGA هستند. با این حال، انواع دیگری از سوکت های CPU مانند سوکت های BGA و ZIP در دسترس هستند. بگذارید یک به یک آنها را مورد بحث قرار دهیم.

  • PGA – پین گرید آرایه یا سوکت PGA دارای چندین سوراخ در یک آرایه است. حتی CPU دارای پین هایی است که ترتیب پین ها با سوکت مطابقت دارد. با این حال، اگر تراز مناسب وجود نداشته باشد، ممکن است احتمال آسیب رساندن به پین ها وجود داشته باشد.
  • LGA – برخلاف سوکت PGA، Land Grid Array یا سوکت LGA دارای اسلات‌هایی با کانکتور است. فقط باید پین ها را ردیف کنید و کمی فشار دهید. سوکت های LGA کمتر شکننده هستند و به شما امکان می دهند به راحتی آنها را لحیم کنید.
  • سوکت BGA – BGA مخفف عبارت Ball Grid Array socket است. همراه با لحیم کاری لنت مسی است. با این نوع سوکت، لازم نیست نگران هر نوع آسیبی باشید. همچنین مطمئن می شود که فاصله کمتری برای سفر داده ها وجود خواهد داشت.
  • ZIP – در نهایت، ما یک سوکت ZIF یا Zero Insertion Force داریم. این یک افزونه برای سوکت PGA است و لازم نیست نگران فشار دادن شدید CPU باشید. استفاده از سوکت ZIF به کاهش احتمال آسیب رساندن به CPU کمک می کند.

آیا نوع سوکت CPU مهم است؟

انواع مختلف پردازنده های کامپیوتری به انواع مختلفی از سوکت های CPU نیاز دارند. همه آنها با CPU جهانی سازگار نیستند. نوع سوکت بسیار مهم است زیرا CPU را به مادربرد متصل می کند. انواع سوکت برای LGA طبقه بندی شده است. سوکت های LGA با توجه به تعداد پین ها نام دارند. به عنوان مثال، در LGA1155، در مجموع 1155 پین سوکت جداگانه خواهید یافت. این بدان معنی است که به طور خاص با پردازنده ای کار می کند که می تواند 1155 پین سوکت را در خود جای دهد. به خاطر داشته باشید که یک سوکت CPU با چندین نسل CPU سازگار است.

با این حال، AMD ترجیح می دهد سوکت های خود را با نام هایی مانند FM1 و AM3 برچسب گذاری کند. حتی اگر با ارتقاهای گاه به گاه همراه باشد، سازگاری را به خطر نمی اندازد. در شکل ارتقا یافته، با نماد “+” مانند AM3+ و AM2+ همراه است. به طور خلاصه، سوکت پردازنده در ساخت کامپیوتر شما برای عملکرد برتر اهمیت زیادی دارد.

 کدام یک بهتر است؟

هر دو سوکت مزایا و معایب خاص خود را دارند. با این حال، سوکت LGA راحتی بهتری را ارائه می دهد. حتی اگر پین خمیده باشد، هیچ آسیبی به مادربرد وارد نمی کند. با این حال، اگر قبلاً پردازنده را خریداری کرده اید یا ترجیح خاصی برای برند پردازنده دارید، باید LGA برای پردازنده های اینتل و PGA برای پردازنده های AMD خریداری کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان ما از طریق شماره های زیر در ارتباط باشید.02155958090   09205958191

مسن تر

نحوه بررسی مشخصات کامپیوتر

جدیدتر

چگونه وقفه های سیستم را رفع کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حسابی ندارید؟

یک حساب کاربری ایجاد کنید
دسته بندی محصولات
jQuery(document).ready(function() {