بدلیل نوسان قیمت لطفا قبل از ثبت سفارش تماس بگیرید

09205958191
از شنبه تا پنجشنبه هر هفته
info@rsa-co.com

کلینیک تعمیرات

بروزترین تجھیزات و کارشناسان مجرب

پشتیبانی و مشاوره

9205958191 - (98+)

علائم و دلایل خرابی کارت گرافیک

در میان چندین مؤلفه مهم در رایانه شما، کارت گرافیک شما — یا GPU — در هر لیستی وجود دارد. مسئولیت مدیریت تمام نیازهای گرافیکی و نمایشگر شما را بر عهده دارد، و همچنین گاهی اوقات بسته به دستگاه مورد نظر، یک کارت ویدیو یا نمایشگر نامیده می شود – و اگر اتفاقی برای آن بیفتد، به احتمال زیاد برخی از علائم را نسبتاً سریع متوجه خواهید شد. .

در رسا، ما خوشحالیم که در تعمیرات انواع لپ‌تاپ و کامپیوترهای رومیزی، از جمله مشکلات مربوط به GPU یا هر سیستم مرتبط، به شما کمک می‌کنیم. برخی از نشانه‌های احتمالی که نشان می‌دهد کارت گرافیک شما مشکل دارد چیست و چه عواملی باعث بروز این مشکل می‌شوند؟ در اینجا یک خلاصه کلی وجود دارد.

علائم و دلایل خرابی کارت گرافیک

علائم احتمالی خرابی کارت گرافیک

در اینجا برخی از رایج ترین علائم هشدار دهنده اولیه وجود دارد که نشان می دهد ممکن است مشکلی در کارت گرافیک شما اتفاق بیفتد:

  • اشکالات صفحه نمایش: آیا متوجه شده اید که رنگ ها، شکل ها یا الگوهای عجیب و غریبی که روی صفحه نمایش شما ظاهر می شود، به خصوص در حین بازی یا سایر فعالیت های گرافیکی سنگین، مشاهده شده اید؟ اینها می توانند نشانه هایی از شروع خرابی GPU شما باشند. به عنوان مثال، ممکن است “پاره شدن” را روی صفحه مشاهده کنید، جایی که تصاویر به نظر می رسد که به دو قسمت جداگانه تقسیم شده اند.
  • لکنت: یکی از مشکلات مربوط به اشکالات صفحه نمایش، لکنت کلی ویدیو است — ممکن است مشکلات انجماد یا نرخ فریم را به طور منظم مشاهده کنید، به خصوص در حین بازی یا سایر فعالیت های فشرده با منابع. یکی دیگر از علائم لکنت، افت فریم است که به عدم توانایی پردازنده گرافیکی مطابق با تقاضا و در نتیجه پرش فریم ها اشاره دارد. با این حال، با توجه به این علامت، توجه به یک چیز مهم است: در حالی که گاهی اوقات واقعاً مشکل کارت گرافیک را نشان می دهد، موارد دیگری وجود دارد که ممکن است نشانه نگرانی های دیگری مانند مشکل هارد دیسک، ناپایداری RAM یا حتی گلوگاه CPU باشد.
  • مصنوعات: در موارد آسیب شدیدتر کارت گرافیک، ممکن است شروع به دیدن “مصنوعات” روی صفحه نمایش خود کنید. اینها می توانند به شکل الگوها، رنگ ها یا اشکال عجیب و غریبی باشند که بخشی از تصویر اصلی نبوده است. در برخی موارد، صفحه نمایش ممکن است کاملا سیاه شود. مصنوعات معمولاً در اثر گرمای بیش از حد ایجاد می شوند، اگرچه می توانند نتیجه آسیب سخت افزاری نیز باشند.
  • سرعت فن: آیا متوجه شده اید که فن کامپیوترتان به طور قابل توجهی سریعتر و بلندتر می شود، به خصوص زمانی که در حال انجام فعالیت های گرافیکی سنگین هستید؟ این می تواند نشانه آن باشد که فن برای خنک نگه داشتن پردازنده گرافیکی اضافه کار می کند، که ممکن است به دلیل داغ شدن بیش از حد یا آسیب های دیگر باشد.
  • صفحه آبی: در نهایت، اگر کارت گرافیک شما مشکل داشته باشد، صفحه آبی مخوف مرگ نیز ممکن است ظاهر شود. اگر صفحه آبی با پیام “VIDEO_SCHEDULER_INTERNAL_ERROR” مشاهده کردید، احتمالاً پردازنده گرافیکی شما ریشه مشکل است.

حال، برخی از مسائلی که ممکن است باعث این نگرانی ها شود چیست؟ چندین بخش بعدی ما به این موارد خواهد پرداخت.

گرم شدن بیش از حد

همانطور که در بالا اشاره کردیم، یکی از شایع ترین دلایل آسیب کارت گرافیک گرم شدن بیش از حد است. اگر اجزای پردازنده گرافیکی شما بیش از حد گرم شوند، شروع به خراب شدن می‌کنند، که منجر به انواع مشکلات می‌شود – از جمله مواردی که در بالا ذکر کردیم.

چند دلیل وجود دارد که چرا کارت گرافیک شما ممکن است بیش از حد گرم شود. اول، ممکن است به دلیل گرد و غبار یا سایر مواد زائد باشد که فن یا مکانیسم های خنک کننده دیگر را مسدود کرده و مانع از انجام کارشان به درستی می شود. دوم، خمیر حرارتی بین پردازنده گرافیکی و هیت سینک ممکن است خشک شده یا آسیب دیده باشد، که باعث می شود در انتقال گرما از GPU کمتر موثر باشد. سوم، ممکن است خود فن از کار بیفتد یا به درستی کار نکند.

در هر صورت، اگر مشکوک هستید که پردازنده گرافیکی شما بیش از حد گرم شده است، اولین قدم این است که گرد و غبار یا زباله هایی را که ممکن است مکانیسم های خنک کننده را مسدود کرده اند، پاک کنید. می توانید این کار را با یک قوطی هوای فشرده انجام دهید. فقط مطمئن شوید که قوطی را به صورت عمودی نگه دارید و نه وارونه، در غیر این صورت خطر پاشیدن گرد و غبار به داخل جعبه را دارید.

پس از انجام این کار، بررسی کنید که آیا فن هنوز در حال چرخش است و خمیر حرارتی بین پردازنده گرافیکی و هیت سینک وجود دارد یا خیر. اگر نه، باید دوباره آن را اعمال کنید (خمیر حرارتی را می توانید در اکثر فروشگاه های لوازم الکترونیکی پیدا کنید).

علائم و دلایل خرابی کارت گرافیک

آسیب سخت افزاری

در برخی موارد، مشکل ممکن است به دلیل آسیب فیزیکی به کارت گرافیک باشد. این می تواند هر چیزی باشد، از یک پین خمیده تا آسیب آب. اگر شک دارید که کارت گرافیک از نظر فیزیکی آسیب دیده است، بهترین اقدام این است که آن را به تعمیرگاه کامپیوتر ببرید و از آنها بخواهید آن را بررسی کنند.

نصب نادرست GPU

اگر دستگاه در سمت جدیدتر است، ممکن است کارت گرافیک از ابتدا به درستی نصب نشده باشد. این یک مشکل رایج نیست، اما اگر مشکل دارید و دستگاه جدید است باید به خاطر داشته باشید. در این صورت، باید GPU را حذف کرده و طبق دستورالعمل سازنده دوباره نصب کنید.

اورکلاک کردن

وقتی در مورد اورکلاک صحبت می‌کنیم، به روشی اشاره می‌کنیم که در آن کاربران سخت‌افزار خود را فراتر از سرعت امتیازی آن می‌برند تا عملکرد بهتری داشته باشند. گاهی اوقات می توان این کار را با کارت گرافیک انجام داد، اگرچه گارانتی را باطل می کند و برای اکثر کاربران توصیه نمی شود.

اورکلاک می تواند انواع مشکلات را ایجاد کند، از جمله بی ثباتی، مصنوعات، و – حدس زدید – گرم شدن بیش از حد. اگر مشکوک هستید که اورکلاک دلیل مشکلات شماست، بهترین اقدام این است که GPU را به سرعت کلاک پیش فرض خود بازگردانید. امیدواریم با این کار مشکلاتی که با آن مواجه هستید برطرف شود.

برای اطلاع بیشتر از علائمی که کارت گرافیک شما ممکن است مشکل داشته باشد و اینکه چرا ممکن است چنین باشد، یا برای اطلاع از هر یک از خدمات تعمیر رایانه یا لپ تاپ ما، امروز با تیم ما در رسا صحبت کنید.

شماره تماس: 09205958191

مسن تر

کارت گرافیک چیست؟

جدیدتر

به حداکثر رساندن طول عمر رایانه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حسابی ندارید؟

یک حساب کاربری ایجاد کنید
دسته بندی محصولات
jQuery(document).ready(function() {