بدلیل نوسان قیمت لطفا قبل از ثبت سفارش تماس بگیرید

09205958191
از شنبه تا پنجشنبه هر هفته
info@rsa-co.com

کلینیک تعمیرات

بروزترین تجھیزات و کارشناسان مجرب

پشتیبانی و مشاوره

9205958191 - (98+)

تفاوت مادربردهای atx و eatx

مادربرد در کامپیوتر نقش حیاتی در عملکرد کلی سیستم ایفا می کند. این ستون فقرات است که تمام اجزای ضروری مانند CPU، GPU، RAM، هارد دیسک و غیره را در یک برد مدار به یکدیگر متصل می کند تا برنامه ها با موفقیت اجرا شوند. چیدمان و شکل مادربرد را فاکتور فرم می نامند. نوع کیس، منبع تغذیه و محل قرار گرفتن اجزای ضروری را تعیین می کند. رایج ترین نوع فرم فاکتور موجود در رایانه های شخصی صنعتی و خانگی ATX است.

Advanced Technology eXtended یا ATX مادربردی است که در سال 1995 توسط اینتل برای بهبود استانداردسازی مادربردها معرفی شد. مادربردهای ATX در اندازه های مختلف موجود هستند و عملکرد کمی متفاوت دارند. آنها Micro-ATX، Mini-ATX، WATX، EATX، Mobile ATX و pico-ATX هستند. یادگیری تفاوت بین این انواع بسیار مهم است زیرا برخی از ویژگی های یک فرم فاکتور ATX ممکن است برای نوع دیگری مناسب نباشد. در این مقاله، ما می خواهیم تفاوت های بین ATX و EATX یعنی فرم فاکتور Extended ATX را مورد بحث قرار دهیم و ببینیم کدام یک را باید بخرید. بنابراین، بدون هیچ مقدمه ای، بیایید شروع کنیم.

تفاوت مادربردهای atx و eatxتفاوت مادربردهای atx و eatx

ATX چیست؟

Advanced Technology eXtended یا ATX رایج ترین عامل شکل مادربرد کامپیوتر است. در سال 1995 توسط اینتل برای جایگزینی مادربرد استاندارد فرم فاکتور یعنی AT یا Advanced Technology معرفی شد. ATX به عنوان یکی از تغییرات عمده در محفظه کامپیوتر، منبع تغذیه و مادربرد در نظر گرفته می شود زیرا امکان تعویض قطعات و بهبود استانداردسازی را فراهم می کند. طراحی AT، که سلف ATX است، زمانی یک استاندارد واقعی بود اما فاقد مشخصات بسیاری بود.

اینجاست که ATX از نظر رابط، سرعت، گسترش و عملکرد کلی بهتر از AT بود. با این حال، چیدمان اجزای جداگانه روی برد ATX جریان هوا را مسدود کرده و مشکلات گرمایی ایجاد می کند. برای حل این مشکل، اینتل در سال 2004 فرم فاکتور دیگری به نام BTX (تعادل فناوری eXtended) را معرفی کرد.

در سال 2006، اینتل توسعه BTX را به دلایل زیر متوقف کرد:

  • افرادی که قبلاً روی فناوری پیشرفته پیشرفته (ATX) سرمایه گذاری کرده اند و هیچ تغییری در سیستم خود نمی خواهند.
  • فناوری BTX نسبت به ATX گران بود.
  • بسیاری از کاربران اهمیت زیادی به فاکتور خنک کننده نمی دهند.

با توجه به این دلایل، سازندگان و توسعه دهندگان بیشتر بر روی آوردن تغییرات ATX به بازار تمرکز کردند. بیشتر انواع از نظر اندازه کوچکتر بودند و تعداد پورت ها کاهش یافت. با این حال، طرح کلی ثابت باقی ماند. یک مادربرد ATX با اندازه کامل 12 اینچ در 9.6 اینچ است که فرم استاندارد مادربرد اصلی است. ابعاد یک برد Micro-ATX 9.6 اینچ در 9.6 اینچ است که آن را گزینه خوبی برای رایانه های بازی مقرون به صرفه می کند.

همانطور که از نام آن پیداست، یک برد EATX، یک نوع بزرگتر از فرم فاکتور ATX است. این 12 اینچ در 13 اینچ است و تمام ویژگی های استاندارد ATX را ارائه می دهد. از مزایای داشتن این مادربرد می توان به پشتیبانی از دو سوکت، اتلاف حرارت بهتر، اسلات های اضافی و … اشاره کرد.

مزایا و معایب ATX

حال بیایید ببینیم که فاکتور فرم ATX چه مزایا و معایبی دارد:

مزایا:

  • ATX دارای اسلات ها و پورت های زیادی است که امکان گسترش آسان را فراهم می کند.
  • تعداد بیشتر پورت ها و اسلات ها امکان ارتقاء آسان و بدون هیچ مانعی را فراهم می کند.
  • کیس های ATX در سبک های مختلفی عرضه می شوند.
  • اکثر رایانه های شخصی بازی با مادربرد ATX بارگذاری می شوند.

معایب:

  • برد ATX سنگین و بزرگ است.
  • چیدمان اجزا در برد ATX جریان هوا را مختل می کند و در نتیجه خنک شدن کمتری دارد.
  • گرونه.

EATX چیست؟

Extended ATX بزرگترین نوع ATX است. این مادربرد برای ساخت یک سیستم کامپیوتر قدرتمند طراحی شده است. پیکربندی آن به آن اجازه می دهد تا در کنار کیس های کامل برج کار کند و فضا و ویژگی های فراوانی را فراهم کند.

اندازه عظیم این مادربرد نه تنها امکان گسترش را فراهم می کند، بلکه اتاق تنفس خوبی برای اجزای ضروری ارائه می دهد. این امر بر اورکلاک سیستم تأثیر می گذارد و در نتیجه عملکرد را بهبود می بخشد. مادربردهای EATX برای گیمرهای مشتاق یا کارگران حرفه ای تولید (طراحان گرافیک، ویرایشگرهای ویدئویی و غیره) عالی هستند، با این حال، برای لذت بردن از چنین امکاناتی باید مبلغ هنگفتی بپردازید.

مزایا و معایب EATX

اگر بودجه شما زیاد است و به عملکرد بیشتر اهمیت می دهید، در اینجا مزایایی وجود دارد که از EATX دریافت خواهید کرد. علاوه بر این، برای تغییر تصمیم خود به معایب توجه کنید.

مزایا:

  • فضای زیادی برای نصب حافظه دارد.
  • پورت توسعه بیشتر به معنای GPU بیشتر است، بنابراین تجربه بازی بهتری را تجربه خواهید کرد.
  • اندازه بزرگ برد قطعات را خنک می کند و اورکلاک فوق العاده ای را ارائه می دهد.

معایب:

  • بودجه سنگینی می خواهد.
  • EATX برای گیمرها یا ویراستاران علاقه مند مناسب نیست مگر اینکه پول زیادی داشته باشید.
  • اندازه و ویژگی های بزرگ آنها می تواند برای بسیاری از کاربران کمی بیش از حد باشد.

تفاوت مادربردهای atx و eatx

  • ATX در مقابل EATX: اندازه

وقتی در مورد ATX و EATX صحبت می کنیم، مقایسه اندازه آنها مهم است. یک مادربرد ATX که فرم فاکتور استاندارد است دارای ابعاد 12 اینچ در 9.6 اینچ است. EATX که بزرگترین نوع ATX است از سمت راست کمی بزرگتر است. دارای ابعاد 12 در 13 اینچ. اندازه بزرگتر این نوع آن را به گزینه ای عالی برای کار سرور تبدیل می کند.

از آنجایی که اندازه برد EATX بزرگتر است، اجزای نصب شده در برد جریان هوای خوبی دارند و در نتیجه گرمای کمتری دارند. بعلاوه، استفاده از سیستمی با Mainboard EATX آسانتر است زیرا اندازه بزرگ فضای بیشتری را برای قرار دادن GPU در آن فراهم می کند.

  • ATX در مقابل EATX: عملکرد

از نظر عملکرد، EATX بهتر از ATX عمل می کند، چگونه؟ از آنجایی که EATX در اندازه بزرگتر عرضه می شود، به این معنی است که درگاه ها و اسلات های اضافی برای قطعات دریافت می کنید. در یک برد ATX، معمولاً 3-4 پورت PCI-e x 16 و 4 اسلات رم پیدا خواهید کرد، در حالی که در یک برد EATX، 4-8 پورت PCI-e x 16 و 6-8 اسلات رم پیدا خواهید کرد. اگرچه EATX بهتر از فرم فاکتور ATX عمل می کند، اما آیا برای همه کاربران مناسب است؟ خوب، بیایید در بخش بعدی بدانیم.

کدام را باید بخرید؟

اگر در مورد اینکه کدام مادربرد را باید انتخاب کنید سردرگم هستید، یک قانون کلی وجود دارد که تصمیم شما را آسان می کند. نوع مادربردی که انتخاب می کنید تا حد زیادی به نیاز شما بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر شما یک گیمر رقابتی هاردکور هستید، به یک سیستم رایانه شخصی قدرتمند با کارت گرافیک دوگانه و خنک کننده بهتر نیاز دارید، بنابراین یک مادربرد بزرگتر (EATX). با این حال، اگر یک گیمر سرگرمی هستید، یک مادربرد استاندارد (ATX یا کوچکتر) باید برای شما مناسب باشد.

نکته پایانی این است که اگر مایلید مبلغ زیادی را برای ارتقاء از ATX به EATX خرج کنید، می توانید از مزایای زیر بهره مند شوید:

  • اتلاف گرما بهتر
  • اسلات های اضافی برای ارتقاء بیشتر.
  • تجربه بازی بهتر
  • عملکرد سریعتر برنامه های مختلف.

همانطور که گفته شد، عاقلانه است که فاکتور فرم EATX را برای حرفه ای ها بگذارید زیرا این برد برای بسیاری از کاربران می تواند بیش از حد باشد.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما از طریق شماره های زیر در ارتباط باشید و از آنان مشاوره های رایگان دریافت کنید.02155958090   09205958191

مسن تر

معرفی اندازه های متفاوت کیس کامپیوتر

جدیدتر

نحوه نصب مادربرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حسابی ندارید؟

یک حساب کاربری ایجاد کنید
دسته بندی محصولات
jQuery(document).ready(function() {